Aangiftechecklist ondernemers

Klaar om te beginnen met uw aangifte inkomstenbelasting? Kijk goed of uw aangifte volledig is. Met de Aangiftechecklist voor ondernemers controleert u eenvoudig of u overal aan hebt gedacht. Deze 6 checks helpen u bij een soepele, goede en volledige aangifte.

  • 1 Moet u wel aangifte doen als ondernemer?

    Lang niet iedere zzp’er moet aangifte inkomstenbelasting doen als ondernemer. Oók al is hij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dus vóór u aan de aangifte begint: kijk goed hoe het voor u zit. Zeker als u naast eigen opdrachten ook nog een baan in loondienst hebt.

    Checken kan eenvoudig, met onze OndernemersCheck. Beantwoord maximaal 20 vragen en u weet of de Belastingdienst u ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. En: of u recht hebt op aftrekposten. Snel, makkelijk en anoniem.

  • 2 Hebt u recht op speciale aftrekposten?

    Misschien kunt u gebruikmaken van speciale aftrekposten voor ondernemers, zoals de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek of de MKB-winstvrijstelling. Maar alléén als u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Of u dat bent? De OndernemersCheck geeft u daarover snel duidelijkheid.

  • 3 Weet u welke kosten u zakelijk kunt aftrekken?

    Kosten gemaakt voor uw bedrijf? Bijvoorbeeld voor een computer, telefoonabonnement of website? Dan kunt u die kosten aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting. Maar: check wel even goed hoe het zit. Want niet alle kosten zijn volledig aftrekbaar. En gebruikt u spullen van uw bedrijf ook privé? Dan moet u dat óók opgeven in uw aangifte.

  • 4 Kloppen de gegevens die de Belastingdienst heeft ingevuld?

    Ook dit jaar vult de Belastingdienst een aantal privégegevens alvast voor u in. Handig, dat scheelt weer uitzoekwerk. Maar – belangrijk om te weten – u blijft zélf verantwoordelijk voor uw aangifte. Kijk de vooraf ingevulde gegevens daarom goed na, en vul aan waar nodig. Zeker als uw privésituatie in het afgelopen jaar is gewijzigd. Bijvoorbeeld als u een huis hebt gekocht, bent getrouwd of een studie hebt gevolgd.

    Bekijk voor meer tips over het privédeel van uw aangifte ook de Aangiftechecklist voor particulieren.

  • 5 Hebt u alle cijfers voor uw aangifte bij de hand?

    Het zakelijke deel van uw aangifte moet u zelf invullen. Dan is het handig om alvast te weten welke cijfers u bij de hand moet hebben. Twijfelt u welke cijfers u nodig hebt? Dit overzicht helpt u verder. Goed om te weten: is uw administratie op orde? Dan kunt u de meeste gegevens daar waarschijnlijk eenvoudig uit overnemen.

    Krijgt u de benodigde cijfers niet bij elkaar vóór de uiterste aangiftedatum van 1 mei? Vraag dan vóór 1 mei uitstel voor uw aangifte aan.

  • 6 Kiest u voor zelf doen of uitbesteden?

    Beide oplossingen hebben zo hun voordelen. Uw aangifte uitbesteden aan een adviseur kost geld, maar biedt ook veel gemak. Daarom kiest bijna tweederde van de ondernemers hiervoor. Maar is uw administratie niet te complex, dan kunt u ook prima zélf aangifte doen.

    Wilt u liever uitbesteden? Let dan hierop:

    • Zorg dat u uw professionele adviseur voorziet van de volledige, juiste cijfers en gegevens.
    • U kunt uw adviseur toestemming geven om gebruik te maken van de aangiftegegevens die wij vooraf hebben ingevuld. Let op: Hiervoor hoeft u uw DigiD niet uit handen te geven: die houdt u altijd privé.
    • Ook als u de aangifte uitbesteedt, blijft u zelf verantwoordelijk dat alles klopt. Bespreek de aangifte daarom met uw adviseur voordat deze wordt verstuurd.

Zie ook