Aangifte inkomstenbelasting doen – zo werkt het

1. Ga naar uw online aangifteformulier

Het aangifteformulier inkomstenbelasting is één formulier. U geeft hiermee de particuliere gegevens zoals een hypotheek en het saldo van uw bankrekening door. Én de gegevens van uw onderneming, zoals uw winst en aftrekposten.

Zo werkt het:

  1. Ga naar belastingdienst.nl/zakelijk en log in op Mijn Belastingdienst met uw DigiD.
  2. Hier staat vanaf 1 maart het 'aangifteformulier 2016' voor u klaar. In dit formulier vult u alles in, wat in uw situatie van toepassing is.

2. Vul het aangifteformulier in

Op basis van uw antwoorden aan het begin van de aangifte, verschijnen vanzelf de rubrieken die voor u van toepassing zijn. Over uw onderneming bijvoorbeeld, auto van de zaak of bijzondere regelingen.


Tip:
Check eerst of u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Wilt u aangifte doen als ondernemer? Dat gaat zo:

  • Bij Persoonlijke gegevens krijgt u de vraag: 'Had u een onderneming?'. Beantwoord deze vraag met 'ja'.
  • Hierna krijgt u de vraag ‘Was u ondernemer voor de inkomstenbelasting?’. Beantwoord deze vraag met ‘ja’, en beantwoord vervolgens de verschillende vragen over uw onderneming.
  • Hierna kunt u verder met uw aangifte.

3. Controleer en vul uw gegevens aan

Vul de getoonde rubrieken van uw aangifte in. Een deel van uw particuliere gegevens hebben we al voor u ingevuld. Controleer deze gegevens goed. En verander of vul ze aan als dat nodig is.

Tip:
Lastige belastingterm? Bekijk in de woordenlijst wat het betekent.

4. Ondernemingsgegevens

Als u alles hebt ingevuld, kunt u de aangifte inkomstenbelasting versturen. Wij ontvangen uw aangifte dan direct. Op basis van uw aangifte, ontvangt u van ons een (voorlopige of definitieve) aanslag inkomstenbelasting. En waarschijnlijk ook een aanslag Zorgverzekeringswet (Zvw). Want als ondernemer voor de inkomstenbelasting betaalt u ook de bijdrage voor de Zorgverzekeringswet.

Zie ook