Ondernemen en belastingen

Bent u of wordt u ondernemer? Dan krijgt u te maken met de btw. En met de inkomstenbelasting. Voor beide doet u aangifte, en is een goede administratie de basis. Toch zijn het twee heel verschillende belastingen.

Btw

  • Als ondernemer berekent u btw over uw levering aan uw klant; over uw product of dienst. Dit draagt u vervolgens af aan de Belastingdienst. Wat u aan btw ontvangt, zijn dus geen inkomsten.
  • En maakt u kosten voor uw bedrijf? Dan wordt aan u ook btw doorberekend. En betaalt u zelf btw over uw aankoop. We noemen dat ook wel ‘voorbelasting’. Deze btw kunt u terugvragen.

Via uw aangifte voor de btw geeft u op wat u aan btw ontvangen hebt. Wat u aan btw betaald hebt, kunt u hiervan aftrekken

Inkomstenbelasting

  • Inkomstenbelasting betaalt u over uw inkomen. Maar ook over uw spaargeld en beleggingen.
  • Kosten die u voor uw onderneming hebt gemaakt, trekt u van uw inkomsten af. Dat zijn altijd de kosten exclusief de btw.

Via uw aangifte inkomstenbelasting geeft u al uw inkomsten op. Uw kosten en eventuele aftrekposten kunt u hiervan aftrekken.

Een goede administratie

Als ondernemer houdt u steeds bij wat er binnenkomt, én wat eruit gaat. Regel uw administratie daarom van begin af aan goed. Dan kunt u uw aangiftes makkelijker doen, én het voorkomt gedoe met de Belastingdienst achteraf. Deze tips helpen u op weg.

Tip:
Wél ondernemer zijn voor de btw, maar niet voor de inkomstenbelasting? Dat kan. Met de OndernemersCheck weet u hoe het voor de inkomstenbelasting zit.

Zie ook