In 7 checks klaar voor uw aangifte inkomstenbelasting

Wilt u als ondernemer vanaf 1 maart soepel en snel uw aangifte inkomstenbelasting doen? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. Na deze 7 checks bent u helemaal klaar voor uw aangifte.

  • 1 Doet u zelf aangifte of gaat u uitbesteden?

    Beide oplossingen hebben zo hun voordelen. Uw aangifte uitbesteden aan een adviseur kost geld, maar biedt ook veel gemak. Daarom kiest inmiddels bijna tweederde van de ondernemers hiervoor. Maar is uw administratie niet te complex, dan kunt u ook prima zélf aangifte doen.

    U doet uw aangifte zelf online via Mijn Belastingdienst. Een deel van uw aangifte hebben wij al voor u ingevuld. En: u kunt als ondernemer nu ook samen met uw partner aangifte doen.

    Wilt u toch liever uitbesteden? Dan kunt u uw adviseur toestemming geven om gebruik te maken van de vooraf ingevulde gegevens.

  • 2 Hebt u al inloggegevens voor Mijn Belastingdienst?

    Doet u zelf aangifte inkomstenbelasting? Dan doet u dat via Mijn Belastingdienst. Daarvoor hebt u een werkende DigiD nodig. Check daarom alvast even of uw DigiD nog actief is, op www.digid.nl. Daar kunt u ook direct een nieuwe aanvragen, als dat nodig is.

    Tip:
    is uw DigiD actief? Controleer dan direct even of uw account op MijnOverheid is geactiveerd. Want daar ontvangt u uw uitnodigingen om aangifte te doen. En een deel van uw andere Belastingdienstpost. Dat betekent op den duur dus ook: minder blauwe enveloppen in uw brievenbus.

  • 3 Moet u aangifte doen als ondernemer?

    Check voordat u aan uw aangifte inkomstenbelasting begint of u ook ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Óók als u bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In een jaar kan er immers veel veranderen. Bekijk daarom vooraf even welke aangifte u moet doen. En op welke aftrekposten u kunt rekenen.

  • 4 Is uw administratie op orde?

    Uw administratie moet op orde zijn om vanaf 1 maart snel en volledig aangifte te doen. Dat is niet alleen belangrijk voor uw aangifte, maar ook om goed zicht te hebben op de ‘gezondheid’ van uw onderneming. Wat er in uw administratie hoort, hangt af van uw situatie. Krijgt u uw administratie niet ‘aangifte-proof’ vóór de uiterste aangiftedatum van 1 mei? Vraag dan vóór 1 mei uitstel voor uw aangifte aan.

  • 5 Hebt u gekeken naar onze rekentools voor o.a. aftrekposten en bedrijfskosten?

    We maken het doen van aangifte graag zo makkelijk mogelijk. Daarom vindt u op belastingdienst.nl handige rekenhulpen die u op weg kunnen helpen. En vraagt u zich af hoe het ook alweer zat met een auto van de zaak? Met aftrekposten of uw bedrijfskosten? In deze aangiftehulp staan de meest gezochte onderwerpen voor u overzichtelijk bij elkaar.

  • 6 Weet u waar u dit jaar extra op moet letten?

    Er zijn onderwerpen waarmee regelmatig fouten worden gemaakt in de aangifte. De bijtelling bijvoorbeeld, en de aftrek van zakelijke kosten. In onze aangiftehulp leest u hoe u deze en andere zaken goed invult op uw aangifteformulier. En ook: welke belastingzaken vanaf 1 januari 2016 zijn veranderd. Loop de aangiftehulp nu al even door. Dan weet u straks – tijdens uw aangifte – precies waar u op moet letten.

  • 7 Staan 1 maart en 1 mei al in uw agenda?

    Alles gecheckt? Dan bent u helemaal klaar voor uw aangifte. Vanaf 1 maart staat uw aangifte klaar in Mijn Belastingdienst. Zorg dat uw aangifte 1 mei bij ons binnen is. Succes!

Deel deze én uw eigen tips met anderen

Alle checkpunten langsgelopen? En mist u er nog een paar? Deel dan onze én uw eigen tips via Twitter, Facebook of LinkedIn met de #KlaarvoormijnAangifte.

Zie ook